Grazeo
Wij gebruiken cookies voor het optimaliseren van onze website, het tonen van advertenties en het verzamelen van statistieken. Door onze website te gebruiken gaat u automatisch akkoord met het gebruik van cookies. Lees meer over ons cookiebeleid
Accepteren

Welkom terug!

Inloggen

Wachtwoord vergeten? Wachtwoord resetten

Niet geregistreerd? Registreer nu!

U moet alle velden invullen
x

Registreer als affiliate

Registreren

Niet een affiliate? Registreer als zakelijke gebruiker!

U moet alle velden invullen
x

Registreer jouw bedrijf

Registreren

Geen zakelijke gebruiker? Registreer als affiliate!

x

Bericht verzonden!

Een activatiemail is zojuist verstuurd

Controleer nu je inbox en mogelijk je spamfolder

X

Oh nee!

Wachtwoord vergeten?

Vul je E-mail in om je wachtwoord te herstellen

Daar ging iets fout!
X

Bericht verzonden!

Een herstel E-mail is zojuist verzonden

Controleer nu je inbox en mogelijk je spam folder

X
Hoe word je een influencer? 7 makkelijke stappen om vandaag een sociale media influencer te worden
Gepubliceerd op 2023-01-28
1. Kies je interesse

Vooraleer je met de eerste stappen begint om influencer te worden, moet je eerst kiezen waarmee je wilt werken. Je moet een thema kiezen waarin je geïnteresseerd bent en waar je consistent inhoud over kan creëren. Het is aangeraden om reeds enige vorm van ervaring te hebben zodat je meteen als echte influencer in het vak kan gaan staan!

Het zal nodig zijn om over alle producten onderzoek te doen binnen je gekozen interesse. Het is dus belangrijk om zeker iets te kiezen waarover je gepassioneerd bent en waar je met plezier je tijd in steekt.

2. Optimaliseer je sociale media profielen

Vanaf je een thema gekozen hebt, zal je de sociale media platformen moeten kiezen waarmee je wilt werken en deze zo optimaal mogelijk in moeten stellen. De meeste influencers zijn populair op één of twee sociale media platformen. Je focust je dus het beste op slechts een of twee kanalen.

Vanaf je de keuze gemaakt hebt op vlak van kanalen, moet je nieuwe profielen aanmaken of bestaande profielen klaarmaken om van start te kunnen gaan.

Hieronder enkele zaken die je helpen om het profiel zo optimaal mogelijk in te stellen:

• Gebruik een bedrijfsaccount Als je een influencer wilt worden, is het zeker aangeraden om een bedrijfsaccount te gebruiken. Het zorgt namelijk voor heel wat extra opties. De meeste platformen zoals Instagram, Twitter, en Facebook hebben de optie om een bedrijfsaccount aan te maken in de instellingen.

• Stel een leuke bio in Je bio is het eerste wat iemand ziet wanneer ze je profiel bezoeken. Het is dan ook het meest belangrijke om een goede eerste indruk achter te laten. Je bio moet jouw persoonlijke verhaal op een boeiende manier kort uitleggen.

• Stel een profiel- en omslagfoto in Beide componenten zijn belangrijk om een persoonlijke identiteit te creëren. Mensen herkennen een sociale media profiel vaak op basis van de profielfoto, je moet dus zorgvuldig de juiste foto uitkiezen.

3. Begrijp je publiek

Vooraleer je start met het creëren en posten van content, moet je eerst begrijpen wie je doelpubliek is. Influencers hebben sterke connecties met hun volgers. Dit komt omdat ze zich niet richten naar iedereen, maar enkel hun eigen volgers die dezelfde interesses of job hebben.

Om een influencer te worden, is het belangrijk dat je goed weet wie je posts allemaal te zien krijgt. Dit maakt dat je er ook op in kan spelen zodat je eindigt met een loyale volgersgroep. Om je publiek beter te begrijpen, kan je eerst starten met je huidige volgers te analyseren om inzichten te krijgen op vlak van demografische informatie en hun interesses. De meeste sociale media platformen hebben een ingebouwde analysetool die je inzichten geeft over je volgers. Twitter Analytics bijvoorbeeld, geeft je inzichten over je huidige volgers hun interesses, geslacht, locatie, etc. Vanaf het moment dat je weet wat je publiek leuk vindt, kan je hier meteen op inspelen!

4. Creëer en post relevante inhoud

De volgende stap om een influencer te worden, is het posten van handige en relevante content voor je volgers. Hoe meer je je engageert met je volgers, hoe sneller mensen beïnvloed zullen worden door je opinies en aanbevelingen.

Dit is de meest belangrijke vereiste als influencer, het feit dat je volgers naar je willen luisteren!

5. Wees regelmatig en consistent

Vanaf je beslist hebt welk type content je zal posten, moet je er voor zorgen dat je frequent content plaatst en inplant. De meeste sociale media platformen hebben algoritmes meer voorkeur geven aan accounts die regelmatig posten. Dit is voornamelijk het geval bij Instagram. Ze zien namelijk het dagelijks posten van inhoud als vereiste om zichtbaarder te worden. Daarnaast is Instagram ook het grootste influencer marketing platform.

Je kan er voor kiezen om dagelijks, wekelijks, of eender welke frequentie, te posten. Afhankelijk van je voorkeur kan je kiezen welk platform je zal gebruiken. Sommige platformen, zoals Twitter, zijn eerder dynamisch en vereisen een hogere postfrequentie wanneer je influencer wilt worden.

Op andere sociale media platformen, zoals Instagram, YouTube, en Facebook, is het perfect mogelijk om als influencer een à twee keer per week te posten. Echter, selecteer steeds de dagen of momenten waarop je post en probeer hier zo consistent mogelijk in te zijn.

6. Ga in gesprek met je volgers

Vanaf je start met het posten op sociale media, zal je vaak likes en reacties krijgen op je berichten. Voor een influencer is het zeer belangrijk om contact te maken met je volgers. Dit maakt dus ook dat je dergelijke opmerkingen op je berichten nooit mag negeren.

Het is een goede oefening om zoveel mogelijk te reageren op opmerkingen en iedere vraag te beantwoorden. Je kan ook volgers hun reactie liken om toch op deze manier je waardering te tonen.

7. Laat merken en bedrijven weten dat je klaar staat voor samenwerkingen

De laatste stap is om de wereld te laten weten dat je nu een influencer bent. Je zal jezelf voor moeten stellen als influencer die geïnteresseerd is in samenwerkingen met merken en bedrijven.

Je kan dit bijvoorbeeld doen door dit te schrijven in je bio. Daarnaast kan je potentiële klanten ook je contactinformatie geven zodat ze op een snelle en makkelijke manier je kunnen contacteren voor samenwerkingen.

Een andere manier is dat je rechtstreeks bedrijven en merken contacteert en hierbij vertelt wat je hen aan kan bieden. Als je hier gebruik van maakt, is het beter dat je een sjabloon aanmaakt die je kan gebruiken voor alle bedrijven, dit zal je namelijk heel wat tijd besparen.

Dit bericht delen?

Bedankt voor het melden!

Jouw melding is verstuurd. Onze ontwikkelaars pakken jouw melding zo spoedig mogelijk op.

X

Fout rapporteren

Vul onderstaande velden zo veel mogelijk in zodat wij een probleem zo snel mogelijk kunnen verhelpen

Versturen Het rapport is zojuist verzonden! U moet alle velden invullen
x